Cara Rasulullah Beriktikaf



Pengertian Iktikaf:

Iktikaf bermaksud mendiami dan menetap di dalam masjid dengan cara tertentu. Ia merupakan amalan Rasulullah s.a.w yang merupakan kemanisan dalam syarak.

Dalil Pensyariatan Iktikaf:
Iktikaf merupakan salah satu daripada ibadah yang disyariatkan oleh ALLAH kepada umat Muhammad s.a.w. Antara hadis sahih yang menguatkan amalan ibadah ini. Aisyah r.a berkata
“Nabi s.a.w selalu beriktikaf pada 10 akhir Ramadhan sehinggalah baginda wafat. Kemudian isteri-isteri baginda pula beriktikaf selepas kewafatan baginda”
(Bukhari dan Muslim)

Hukum Iktikaf:
Merujuk para ulama dari 4 mazhab dan serluruh umat Islam bersepakat mengatakan bahawa iktikaf 10 malam terakhir Ramadhan merupakan Sunnah Muakkadah (amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w dan kaedah terbaik mendapatkan Lailatul qadar). Amalan tidak diwajibkan kecuali seseorang telah bernazar melakukannya. Iktikaf boleh dilakukan siapa saja yang duduk di dalam masjid kerana menunggu solat atau sebagainya. Sekalipun dia berada dalam hal dunia atau akhirat. Selagi berniat iktikaf selagi itulah orang itu mendapat pahala iktikaf. Sesorang itu perlu memperbaharui iktikaf sekiranya ia masuk setelah ia keluar dari masjid.

Keuntungan Iktikaf
Daripada Ibn Abbas r.a, Nabi s.a.w pernah bersabda:
“Sesiapa yang beriktikaf satu hari kerana mencari KEREDHAAN ALLAH, dia akan menjadikan antara dirinya dan api neraka sejauh tiga buah parit. Jarak antara setiap satu parit itu lebih jauh daripada jarak antara dua mata angin ”
(Tabrani dan Hakim)

Tujuan Iktikaf
Melapangkan diri dari kesibukkan kehidupan dunia dan keluarga, sekaligus membina kekuatan dalam melancarkan kegiatan harian (Syarh sahih Muslim)
Sekiranya Ramadhan merupakan sebulan ujian yang penuh rahmat dalam setahun, iktikaf pada 10 terakhir adalah ujian khas dan lebih sukar bagi orang-orang yang telah berjaya menempuh ujian sebelum itu.

Contoh Rasulullah s.a.w yang berusaha mendapatkan Laillatul Qadar.
Rukun Iktikaf ada EMPAT
1.      Duduk dalam masjid sekurang-kurangnya seketika dan tidak keluar kecuali atas alasan yang diharuskan syarak.
2.      Berniat pada permulaan iktikaf atau ketika memperbaharuinya apabila terbatal.
3.      Syarat orang yang beriktikaf: Islam, Berakal, Bersih dari haid, Mendapat izin suami kecuali di dalam idah. (Fath Bari), Bersih daripada nifas dan junub.
4.      Berlaku di dalam masjid.

Masjid yang boleh dilakukan Iktikaf
Paling afdal adalah di Masjidil Haram di Mekah, Nabawi di Madinah, Al Aqsa di Baitul Muqaddis, Palestin. Aisyah r.a berkata, ”Tidak boleh beriktikaf kecuali pada masjid jamek”. Berdasarkan hadis umum yang diriwayatkan ini, dirumuskan oleh sebahagian ulama:
Dibolehkan beriktikaf di dalam setiap masjid yang didirikan Solat Jumaat. Hal ini berkaitan dengan maksud hadis secara umum, dengan mengambil kira masjid terbesar dan teramai jemaahnya. (Al-Um, al-Imam al-Syafie)
Sah iktikaf disemua masjid. (Syarh sahih Muslim)

Amalan-amalan semasa beriktikaf
Sebenarnya tidak ada amalan dan bacaan khusus bagi orang yang iktikaf. Tetapi kita boleh merujuk Sunnah yang sahih yang menggambarkan cara Rasulullah s.a.w beriktikaf.

Aisyah r.a berkata:
”Rasulullah s.a.w bersungguh-sungguh beribadat pada masa sepuluh akhir Ramadhan berbandingh waktu-waktu yang lain”(Muslim)

Aisyah r.a berkata
”Apabila masuk sepuluh akhir Ramadhan s.a.w akan mengikat kemas kainnya (tidak tidur bersama isterinya). Baginda menghidupkan malamnya dan mengejutkan isteri-isterinya supaya bangun beribadah bersamanya” (Bukhari & Muslim)

Al-Nukman bin Basyir r.a berkata,
”Kami dapat melakukan qiam Ramadhan bersama Rasulullah s.a.w pada malam ke 23 Ramadhan sehingga sepertiga malam. Kemudian pada malam ke 25, kami bersama baginda sehingga separuh malam, dan pada malam ke 27, kami bangun sehingga hampir tamat waktu sahur”(Ibn Khuzaimah, sanadnya hasan)

Imam al-Syafie dan pengikutnya berkata,
”Yang terbaik bagi orang yang beriktikaf itu ialah memenuhi masanya dengan amalan seperti solat, tasbih, zikir, zikir, membaca al-Quran dan belajar serta mengajar atau mengulangkaji kitab-kitab dan menulisnya” (al-Majmu’jilid: 6)

Sesetengah ulama berpendapat bahawa mereka menghabiskan waktu ketika iktikaf dengan amalan asas seperti solat, membaca al-Quran, zikir dan berdoa.

Larangan-larangan ketika Iktikaf:
Sesiapa yang melakukan iktikaf dilarang melakukan perkara yang tidak berfaedah. Misalnya berbual kosong, dan melakukan perkara yang sia-sia. Tambahan lagi melakukan perkara makruh dan haram.

Ali bin Abi Talib r.a berkata’
”Seorang lelaki yang beriktikaf, dilarang memaki orang dan berbicara kotor”(al-Mughni, jil:3)

Alangkah ruginya umat Islam yang saat ini dikaruniakan oleh Allah swt kesihatan jasmani, kehidupan yang mewah dan penuh kelapangan tidak terlintas untuk melakukan iktikaf di 10 malam terakhir Ramadahan. Sedangkan Rasulullah s.a.w, begitu menekankan ibadah ini dengan menyeru serta menunjukkan komotmen yang tinggi sepanjang hayat baginda. Dalam kesibukan baginda yang diamanahkan sebagai pemimpin besar tetap melakukannya dengan bersungguh-sungguh sehinggalah baginda wafat bertemu Allah swt. Wahai kaum muslimin yang mengharapkan keampunan dan syurga Allah swt marilah kita tanamkan tekad untuk tahun ini kita melaksanakan iktikaf untuk melengkapkan kesucian Ramadhan tahun ini. 

Lebih jelasnya pahami Hadist hadist dibawah ini:


“Diriwayatkan dari Anas ra ,ia berkata Rasulullah SAW biasa melakukan i’tikaf pada sepuluh hari terakhir pada bulan Ramadhan. Kemudian beliau pernah tidak beri’tikaf pada suatu tahun, lalu pada tahun berikutnya beliau beri’tikaf selama dua puluh hari“ (HR. Ahmad dan Tirmidzi).

Bagaimana Rasulullah beri’tikaf? Siti Aisyah berkata.
 “Nabi Muhammad SAW. apabila hendak beri’tikaf beliau shalat subuh lalu masuk ke tempat i’tikaf” (Muttafaqunlaih).

Rasulullah SAW. tidak pulang pergi ketika beri’tikaf kecuali apabila ada keperluan. Siti Aisyah r.a mengatakan, 
“Rasulullah SAW. mengulurkan kepalanya kepada saya, sedang beliau berada di masjid, kemudian saya menyisir rambutnya, dan beliau tidak masuk rumah apabila sedang beri’tikaf, kecuali beliau ada keperluan”. (HR. Bukhari)

Rasulullah SAW. Merujuk penuturan Aisyah Radhiallahu ‘anha, beliau berkata, 
“adalah Rasulultah SAW. apabila telah masuk sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dibangunkanlah keluarganya dan senantiasa mengencangkan ikat pinggang” (Muttafaqunalaih).

Anjuran i’tikaf di malam-malam akhir Ramadhan ini berkaitan erat dengan datangnyaLailatulqadar yaitu malam kemuliaan, karena beribadah pada malam itu dinilai lebih baik dari seribu bulan. Rasulullah SAW bersabda: “Carilah (malam qadar) itu pada sepuluh akhir dari bulan Ramadhan” (HR. Ahmad dan Bukhari)

Melaksanakan i’tikaf adalah suatu ibadah sangat terpuji. Rasulullah SAW. bersabda:
 “Siapa yang beri’tikaf sehari demi mengharapkan keridhaan Allah Ta’ala semata, maka Allah benkenan membuat antara dia dan api (neraka) tiga buah parit, tiap parit lebih jauh dari masyriq dan maghrib” (HR. Thabrani)


 
Mari kita tanyakan pada diri sendiri akankah kita berkesempatan untuk Ramadhan yang akan datang?

2 Responses to " Cara Rasulullah Beriktikaf "

  1. semoga kita salah satu yang mendapatkan lailatul qodar amiin, sangat bermanfaat gan trims

    ReplyDelete