Ini satu risalah yang memadai bagi
membahaskan Masalah Berdoa Selepas Sembahyang Fardhu Secara Berjemaah. Tujuan
risalah ini untuk menerangkan kekeliruan yang timbul daripada suara-suara
sumbang kejahilan yang tidak berasas. Kami bahagikan kepada tiga bahagian iaitu
Hadis Sunat Berdoa Selepas Sembahyang, Hadis Berdoa Secara Berjemaah
yang menjadi sandaran bagi masalah ini dan Keterangan bagi kekeliruan.
Mudah-mudahan dapat difahami dengan jelas oleh seluruh kaum muslimin.
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
HADIS SUNAT BERDOA SELEPAS
SEMBAHYANG.
1. Daripada Muaz, bahawasanya
Nabi s.a.w berkata: “Ya Muaz! demi Allah! sesungguhnya aku mengasihi engkau,
jangan engkau tinggalkan berdoa dengan doa اَللَّهُمَّ
أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ selepas sembahyang.”
2. Hadis daripada Abi Bakrah
pada katanya: اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ
بِكَ مِنَ الْكُفْرِ وَالْفَقْرِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ “Adalah Rasulullah s.a.w berdoa dengan doa ini selepas
sembahyang.”
Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar
Al-Asqolani dengan lafaz دُبُرَ الصَّلاةِ(mengiringi/belakang solat) pada
hadis-hadis tersebut ialah selepas solat ( بَعْدَ
الصَّلاةِ )dengan ijma’
ulama’, sebagaimana sabit dengan hadis:
3. Hadis Abi Hurairah,
ditanyakan Nabi s.a.w: “Ya Rasulullah! bilakah doa yang terlebih segera
diperkenankan? Bersabdanya: “Doa selepas solat fardhu ( بَعْدَ الْمَكْتوبَة )
terlebih afdhal daripada doa selepas solat sunat seperti kelebihan solat fardhu
mengatasi solat sunat.”
4. Mengeluarkan hadis ini oleh
Thabari daripada Jaafar As-Sadiq berkata: “Doa selepas solat fardhu terlebih
afdhal daripada doa selepas solat sunat seperti kelebihan solat fardhu
mengatasi solat sunat.”
5. Mengeluarkan hadis ini oleh
Ibnu Syaibah daripada Al-Aswad Al-‘Aamiri daripada bapanya berkata: “Bersolat
Subuh aku bersama Rasulullah s.a.w dan setelah selesai memberi salam lalu
baginda berganjak dan mengangkat kedua tangannya berdoa.”
HADIS
BERDOA SECARA BERJEMAAH.
Kami paparkan sebilangan hadis yang
menjadi dalil dan sandaran bagi Berdoa Secara Berjemaah Selepas Solat Fardhu,
di antaranya:
1. Mengeluarkan hadis ini oleh
Thabarani di dalam kitabnya Al-Ausath daripada Qais Al-Madani:
“…Waktu aku, Abu Hurairah dan seorang sahabat sedang berdoa dan berzikir
mengingati Tuhan kami Azzawajalla di dalam masjid, tiba-tiba menuju Rasulullah
ke arah kami dan duduk bersama-sama, kami pun berdiam diri, lalu ia bersabda:
“Kembalilah kepada apa yang sedang kamu lakukan.” Berkata Zaid: “lalu aku serta
sahabatku berdoa sebelum berdoanya Abu Hurairah lalu baginda mengaminkan doa
kami…”
2. Megeluarkan hadis ini oleh
Thabarani daripada Abi Hurairah daripada Habib bin Musallamah berkata: “Aku
telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidaklah berhimpun satu jamaah
(perhimpunan) lalu berdoa salah seorang di kalangan mereka itu dan yang lain
mengaminkan doanya, melainkan Allah perkenankan doa mereka.”
3. Tersebut di dalam Sahih
Muslim pada Bab Harus Berjemaah Pada Solat Sunat. Selepas Nabi s.a.w
bersolat sunat berjemaah bersama-sama dengan Anas, emak dan emak saudaranya
lalu baginda berdoa dengan secara berjemaah. Hadisnya secara ringkas:
“Maka sembahyang Nabi dengan kami… kemudian ia mendoakan kami ahli rumah dengan
setiap kebaikan dunia dan akhirat… dan adalah akhir doanya bagiku: “Ya Allah!
perbanyak dan berkatilah harta dan anaknya, Anas.”
4. Mengeluarkan hadis ini oleh
Thabarani di dalam kitabnya Al-Kabir daripada Ibnu Abbas dan di dalam Al-Ausath
daripada Ibnu Omar, berkata keduanya: “Setelah sembahyang Rasulullah s.a.w
solat Subuh, kemudian baginda menghadap kaumnya lalu berdoa, “Ya Allah!
berkatilah kami pada bandar kami dan berkatilah pada cupak kami dan gantang
kami.”
Telah menyebut kedua hadis ini oleh
As-Samhudi di dalam Al-Wafaa dan rijal keduanya kuat, sebagaimana
katanya.
Berkata Al-Muhaddis As-Sayyid
Muhammad Yusuf Al-Binuri di dalam kitabnya Maarifussunan (Jilid 3, muka
123): “Maka ini (hadis di atas) dan hadis seumpamanya pada bab ini ialah
memadai sebagai hujjah (dalil) bagi perkara yang dibuat secara beradat oleh
manusia pada sekalian negeri, iaitu berdoa secara berjemaah selepas sembahyang.
Kerana inilah juga telah menyebut Fuqaha kami (ahli feqah bermazhab Hanafi)……
dan berkata Imam Nawawi dalam Syarah Muhazzab: “Berdoa disunatkan bagi
imam, makmum dan mereka yang bersembahyang seorang diri mengiringi sekalian
sembahyang dengan ketiadaan khilaf ulama’ dan katanya lagi: “Disunatkan
berhadap imam ke arah makmum dan berdoa.”
KETERANGAN.
1. Hadis-hadis di atas
menunjukkan bahawa :
(i)
Disunatkan bagi imam, makmum dan mereka yang sembahyang seorang diri, berdoa
selepas solat fardhu dan sunat.
(ii)
Disunatkan bagi imam, berdoa secara berjemaah bersama-sama makmum selepas solat
fardhu dan sunat, jika hendak mengajar makmum atau menghendaki mereka
mengaminkan doanya.
(iii)
Disunatkan bagi makmum mengaminkan doa imam. (sebagaimana sabit dengan hadis 1
dan 2).
(iv)
Disunatkan mengangkat kedua tangan ketika berdoa.
Peringatan!
Telah sabit dengan sandaran
hadis-hadis bahawa disunatkan menyapu muka dengan kedua belah tangan selepas
berdoa.
Adapun berdalil pada masalah ini,
tidak semestinya dengan hadis yang terang-terang menyatakan Nabi s.a.w berdoa
secara berjemaah selepas Solat Fardhu, kerana apabila ‘Doa Secara Berjemaah’
itu sendiri telah sabit dengan sandaran hads-hadis di atas, memadailah ia
sebagai dalil boleh mengerjakannya pada bila-bila masa, lebih-lebih lagi amalan
berdoa secara berjemaah ini dilakukan pada waktu yang disunatkan berdoa, iaitu
selepas menunaikan solat fardhu.
Masalah ini seumpama dengan masalah
Tazkirah (peringatan/ceramah) selepas solat Tarawih. Tidak ada satu hadis pun
yang menyatakan Nabi dan Sayyidina Omar mengerjakannya selepas Tarawih.
Oleh itu, tidak boleh sekali-kali menuduh mereka yang mengerjakannya sebagai
pembuat bid’ah, kerana Tazkirah itu sendiri ada sandaran dalil syara’,
lebih-lebih lagi dilakukan di bulan Ramadhan. Walaupun sandarannya itu tidak
secara terang-terang menyatakan selepas Tarawih. Begitu juga masalah selawat ke
atas Nabi s.a.w yang menyelangi Solat Tarawih dan Solat Tasbih berjemaah pada
malam Aidilfitri.
2. Jika diterima perkataan
mereka bahawa dalil pada mengerjakan sesuatu perkara itu hendaklah secara
terang-terang, maka dalil yang melarang melakukan sesuatu perkara juga mestilah
secara terang-terang, kerana firman Allah s.w.t :
وما آ تا كم
الرسولُ فخذوه وما نهَا كم عنه فانتهوا . (
الحشر أية : 7 )
Maksudnya: “Apa yang dibawa oleh
Rasul kepada kamu, hendaklah kamu lakukan dan apa yang dilarangnya hendaklah
kamu jauhi.”
Bahkan tidak ada satu pun dalil yang
terang-terang di dalam kitab-kitab hadis yang melarang berdoa secara berjemaah
selepas solat fardhu, maka batallah perkataan mereka itu dan masuklah
masalah berdoa secara berjemaah selepas solat fardhu ini di dalam perkara yang
didatangkan oleh Rasul kepada kamu ( وما آتاكم
الرسول ) kerana ianya
disandarkan dengan dalil-dalil syara’.
3. Jika sesuatu perkara tidak
disandarkan dengan sesuatu daripada kaedah-kaedah syara’ dan dalil-dalilnya
yang umum, bolehlah dikatakan perkara tersebut itu bid’ah.
( الحديث ) مَنْ
أَحْدَثَ في أَمْرِنا هذا ما لَيْسَ منه فهو رَدٌّ
Maksudnya: “Sesiapa yang mereka-reka
pada urusan kami (syara’ kami) sesuatu perkara yang bukan daripada syara’ kami,
maka perkara tersebut ditolak.”
Mentafsir Ibnu Hajar Al-Haitami di
dalam Fathul-Mubin pada lafaz ” ما لَيْسَ
منه “ (sesuatu perkara
yang bukan daripada syara’ kami) dengan katanya: “Daripada perkara yang
menyalahi syara’ kami atau perkara yang tiada suatu sokongan pun daripada
kaedah-kaedah syara’ kami dan dalil-dalilnya yang umum.”
Berkata Imam Syafie: “Perkara yang
direka-reka dan menyalahi Qur’an, sunnah, ijma’ ulama’ atau sandaran daripada
sahabat, maka ianya daripada bid’ah yang sesat dan perkara yang direka-reka
daripada kebaikan sedangkan tidak menyalahi sesuatu daripada yang tersebut,
maka ianya daripada bid’ah yang elok.”
4. Oleh itu, perkara yang
tidak dilakukan oleh Nabi s.a.w atau sahabat, tidak semestinya perkara itu
Bid’ah Dhalalah. Contohnya seperti menitik ayat Qur’an
dan membariskannya, membahagikan ilmu kepada
berbagai-bagai bahagian serta membuat istilah dan
kaedah bagi setiap bahagian ilmu seperti ilmu
Feqah, Usuluddin,
Tasawuf, Tatabahasa Arab, ilmu Ma’ani, ilmu Bayan, ilmu
Mantik, ilmu Sya’ir, Usul Tafsir, Mustalah Hadis
dan lain-lain, mengarang kitab- kitab ilmu, menubuhkan
gerakan-gerakan Islam, mendirikan madrasah pengajian, mensistemkan pembelajaran
dan sebagainya.
Tidaklah mereka yang membid’ahkan
doa berjemaah selepas solat fardhu, melainkan disebabkan kejahilan dan
ketakburan. Janganlah kita terpedaya dengan mereka yang memfasikkan orang
mukmin dan memecahbelahkan Umat Islam. Hendaklah kita menuruti jejak langkah
ulama’ dahulu yang muktabar dengan mempelajari ilmu daripada ahlinya supaya
tidak tersesat dan menyesatkan.
والله أعلم
PERINGATAN
Pembetulan pada:
HADIS SUNAT BERDOA SELEPAS
SEMBAHYANG
Hadis No:3) Hadis Abi Hurairah,
ditanyakan Nabi s.a.w: “Ya Rasulullah! bilakah doa yang terlebih segera
diperkenankan?Bersabdanya: “Doa selepas solat fardhu ( بَعْدَ الْمَكْتوبَة )
terlebih afdhal daripada doa selepas solat sunat seperti kelebihan solat fardhu
mengatasi solat sunat.”
Yang Betulnya ialah:
Sesungguhnya Turmizi mengeluarkan
hadis Abi Umamah: “ Dikatakan: Wahai Rasullullah saw: Manakah
doa yang terlebih utama diperkenankan? Baginda menjawab: Tengah malam yang
akhir dan selepas solat fardhu (dubura solawati maktubah).” Turmizi berkata:
Hadis ini hasan.
HADIS BERDOA SECARA BERJEMAAH.
2. Megeluarkan hadis ini oleh
Thabarani daripada Abi Hurairah daripada Habib bin Musallamah berkata: “Aku
telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidaklah berhimpun satu jamaah
(perhimpunan) lalu berdoa salah seorang di kalangan mereka itu dan yang lain
mengaminkan doanya, melainkan Allah perkenankan doa mereka.”
Yang Betulnya ialah: Mengeluarkan hadis ini oleh Thabarani daripada Abi
Hubairah daripada Habib bin Maslamah berkata: “Aku telah mendengar
Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidaklah berhimpun satu jamaah (perhimpunan) lalu
berdoa salah seorang di kalangan mereka itu dan yang lain mengaminkan doanya,
melainkan Allah perkenankan doa mereka.”
0 Response to "Hukum Berdzikir Setelah Sholat Fardu"
Post a Comment